Costurile cu echilibarea pentru producătorii mici de energie din surse regenerabile ajung să fie la fel de mari ca veniturile într-o lună, în condițiile în care costurile cu echilibrarea nu sunt recunoscute nici pentru producătorii RES și nici pentru furnizori!
Organizația Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România – PATRES își exprimă maxima îngrijorare față de situația alarmantă din piața de echilibrare, de pe tot parcursul anului 2024, și impactul negativ pe care aceasta îl are asupra producătorilor de energie regenerabilă și a Sistemului Energetic Național.
Prețurile energiei electrice din piața de echilibrare au ajuns să fie exagerat de mari comparativ cu cele din Piața pentru Ziua Următoare și au devenit insuportabile pentru producătorii din sectorul regenerabilelor, în special pentru cei mici, necontrolabili, precum și pentru alți participanți la piață. Dezechilibrele mari cu care se confruntă producătorii de ESRE, alături de mecanismul netransparent de formare a prețurilor, limitarea veniturilor și recunoașterea parțială a dezechilibrelor, aduc costuri din ce în ce mai mari, chiar insuportabile pentru aceștia. Practic, costurile cu echilibrarea sunt atât de mari încât pot scoate din zona de profitabilitate orice contract de achiziție a energiei electrice.
“Asistăm la o situație alarmantă pe piața de echilibrare. De ani de zile, 90% din cantitatile de energie activate în echilibrare au un numitor comun – același acționar. În cursul anului 2024 prețurile pur și simplu au explodat. Avem o piață de echilibrare, dar – de fapt – nu există, este o formă fără fond. Nu sunt create condițiile pentru o piață funcțională. Piața de echilibrare este ca industria românească din vremea lui Caragiale – este admirabilă, este sublimă, dar lipsește cu desăvârșire…Toți actorii sunt în pierdere, cu excepția unor mari producători reglabili, respectiv: furnizorii, care nu au posibilitate de reglaj pentru că nu au acces la date în timp real; producătorii de energie din surse regenerabile, care sunt volatili prin definiție și consumatorii industriali. Pentru producătorii mici, necontrolabili, de ESRE s-a ajuns în situația în care costurile de echilibrare sunt aproape la fel de mari ca veniturile într-o lună. Iar producătorii mai mari sunt nevoiți să limiteze voluntar producția aproape în fiecare zi”, precizează Martin Moise, PrimVicepreședinte PATRES.
În perioada ianuarie – mai 2024, prețurile din piața de echilibrare au depășit, în multe intervale, valoarea de 7.000 Lei/MWh, în condițiile în care prețul energiei pe PZU pentru aceeași perioadă era de 381 lei/MWh. O analiză a primelor zile din luna iunie 2024 arată intervale de decontare consecutive, cu sensuri aritmetice opuse și valori absolute de mii de lei pentru 1 MWh. Iată că pe 17 octombrie, pentru un interval orar, prețul din piața de echilibrare de energie a ajuns la exorbitanta valoare de 187.614 lei/MWh, conform datelor de pe platforma Asociației Operatorilor de Trasport și Sistem din Europa, ENTSO-E.
Incredibil, dar se întâmplă în România pe piața de echilibrare! Și autoritățile refuză să vină cu explicații și să ia măsuri pentru stoparea acestei situații. La o lună după ce Transelectrica a justificat un preț exorbitant în piața de echilibrare de energie ca fiind o eroare tehnică, situația se repetă, dar într-un mod mult mai grav. Prețul de echilibrare înregistrat în data de 17 octombrie a depășit cu mult 100.000 de lei/MWh, a fost aproape dublu față de valorile înregistrate în urmă cu o lună, în același context aparent „excepțional”. În septembrie, Transelectrica a susținut că prețul de 102.000 lei/MWh a fost cauzat de o eroare a platformei DAMAS II. După o lună, iată că situația escaladează, din nou, și nu avem explicații concrete pentru anomaliile din această piață.
PATRES atrage atenția că repetarea acestor incidente pune la îndoială integritatea procesului de echilibrare și transparența în piața de energie, ceea ce afectează nu doar participanții la piață, ci și consumatorii, care, în final, suportă costurile. În piața de echilibrare sunt penalizate diferențele între prognoza de producție și prognoza realizată sau cele între prognoza de consum și consumul realizat, practic toți clienții plătesc, în facturile primite de la furnizori, aceste prețuri din echlibrare.
Viorel Lefter, Președinte PATRES: “Piața de echilibrare ar trebui să fie competivă, pe baza unei ordini de merit. Este un grad mare de concentrare în piață, un singur actor, statul, este majoritar. Nu este sănătos și România tot amână cuplarea piețelor de echilibrare. Este imperativ ca autoritățile să acționeze rapid pentru a corecta această situație și pentru a asigura un mediu mai echitabil și sustenabil pentru producătorii de energie regenerabilă și ceilați participanți la piață”.
Poate și mai grav este faptul că autoritățile statului, în continuare, se fac că nu văd realitatea, și se recunoaște în cadrul formulei de calcul a supraimpozitării care se aplică producatorilor de energie doar 10% din costul cu dezechilibrele. În cazul furnizorilor, doar 5% din acest cost este recunoscut în formula de calcul privind plafonarea. Practic, tot ce depășește aceste două plafoane reprezintă o pierdere directă pentru toți acești participanți la piață – asta în contextul în care tot statul este, de facto, actorul principal în piața de echilibrare!!
PATRES a transmis adrese la toate instituțiile responsabile și a venit cu o serie de propuneri pentru o gestionare corectă a pieței de echilibrare în beneficiul tuturor actorilor și a consumatorilor, precum și al SEN, dintre care menționăm:
• Consiliul Concurenței să deschidă o investigație pentru a verifica modul de ofertare respectiv formarea prețurilor dar și existența unei concentrării pe piața de echilibrare;
• Recunoașterea integrală a costurilor cu dezechilibrele în calculul privind plafonarea și compensarea în cazul producătorilor și al furnizorilor;
• Stabilirea unui mod de formare a prețului pe principiul “pay as bid” și nu “pay as cleared”, așa cum a propus ANRE în prima variantă de modificare a ordinului privind piața de echilibrare, chiar dacă acest lucru inseamnă o deviație de la norme europene. Și alte state au deviat de la normele europene în anumite cazuri, dar au preferat să ceară derogări;
• Stabilirea unui preț maximal pentru servicii specifice pieței de echilibrare. Această măsură poate fi implementată imediat și aplicată temporar, având în vedere situația critică în care se află furnizorii și producătorii de energie regenerabilă;
• Publicarea prețurilor de echilibrare și a ofertelor definitive. Asigurarea unei transparențe totale în ceea ce privește mecanismele de formare a prețurilor de echilibrare și publicarea regulată a datelor conform cerințelor legale;
• Simplificarea procedurilor de calificare la piața de echilibrare. Pentru mulți producători mici, realizarea testelor și a procedurilor de calificare este prohibitivă;
• Penalizarea operatorilor de distributie care nu citesc contoarele în frecvența stabilită de lege/reglementări ANRE;
• Incentivarea distribuitorilor să citească și să folosească contoarele cu curba de sarcină instalate la casnici. În prezent, există peste 2.5 milioane de contoare inteligente care nu sunt de fapt citite și, în cazul acestora, operatorii de distribuție folosesc pentru decontare curba sintetică și nu măsura reală la 15 minute. Este necesar ca procesul de trecere la contorizarea inteligentă – reală sa fie accelerat la maxim.
• Stimularea ofertării din partea furnizorilor a produselor cu preț dinamic. Pentru acest lucru este necesară corelarea cu citirea contoarelor din partea distribuitorilor. Nu ajută cu nimic dacă consumatorul și furnizorul au semnat un contract cu ofertă cu preț dinamic dacă citirea se face pe bază de curbă sintetică în loc de curbă reală citită la 15 minute. De asemenea, este necesar ca și consumatorul să știe dacă are contor cu curbă de sarcină sau nu – momentan aceasta informație se regasește doar la distribuitor – iar clientul nu știe dacă poate accesa sau nu o oferta cu preț dinamic.