Companiile din România vor să-și dezvolte flotele auto și accelerează procesul de electrificare.
Aceasta este concluzia datelor colectate de Arval România și prezentate în Observatorul Arval pentru Mobilitate, ediția 2025.
În același timp, business-urile din țară accelerează procesul de electrificare, chiar dacă infrastructura de încărcare nu ține pasul cu evoluția pieței.
Pentru realizarea acestui studiu amplu, care prezintă informații din 28 de țări din Europa, America de Nord, America de Sud sau Africa, au fost realizate peste 8.000 de interviuri cu factori de decizie asupra parcului auto din companii de toate dimensiunile.
250 de companii din România au transmis informații, oferind o privire de ansamblu unică asupra pieței interne. Dintre acestea, 132 sunt companii mici, cu maxim 99 de angajați, 68 sunt companii medii, cu cel mult 999 de angajați, iar alte 50 sunt companii mari, cu cel puțin 250 de angajați, multe având mai mult de 1,000 de oameni în echipă.
Cum vor să-și dezvolte companiile din România flotele auto
Majoritatea respondenților din România (88%) se așteaptă ca parcul auto al companiilor pe care le reprezintă să rămână stabil sau chiar să se extindă în următorii ani, aproape un sfert dintre ei (24%) anticipând o creștere efectivă a flotei. Este o tendință ce se păstrează de doi ani în România și care este în concordanță cu media europeană. De asemenea, 76% dintre companiile românești care anticipează dezvoltarea flotelor auto pun această creștere în seama dezvoltării activității. Al doilea motiv care determină creșterea flotelor este reprezentat de nevoile de resurse umane ale companiei, cum sunt recrutarea și retenția.
În acest context, tot mai multe companii (44%) recurg deja la vehicule second‑hand, folosite preponderent ca mașini de serviciu, dar și ca element al pachetului de beneficii pentru angajați.
Leasingul operațional se dovedește o soluție tot mai atractivă pentru mediul de business românesc, 44% dintre companii plănuind să inițieze sau să extindă în următorii trei ani contracte de leasing, în timp ce 17% îl consideră deja metoda principală de finanțare a flotei. Este o schimbare de paradigmă care a început în urmă cu mai mulți ani și care reflectă maturizarea pieței și dorința de optimizare a costurilor și a resurselor interne.
În plus, pe lângă deținerea sau leasingul tradițional, 24% dintre firme examinează sau au deja în derulare opțiuni de închiriere pe termen scurt sau mediu. Rambursarea transportului public și bugetele dedicate mobilității sunt soluții alternative deja experimentate de 20% dintre participanți. Motivația principală pentru aceste decizii o constituie nevoile de resurse umane, invocate de 38–47% dintre respondenți, urmate de angajamentul față de responsabilitatea socială corporativă, menționat de 37–46%.
În privința procesului de electrificare, companiile din România sunt angajate în adoptarea sa, chiar dacă există și provocări majore. 59% dintre firme au adoptat deja tehnologii verzi sau intenționează să o facă, însă doar 28% au trecut efectiv la implementare, sub media europeană de 56%.
Lipsa infrastructurii de încărcare este văzută drept principalul obstacol în calea adoptării tehnologiilor prietenoase cu mediul înconjurător de 77% dintre participanți. În același timp, 87% au început deja să dezvolte sau să planifice o strategie de încărcare, ceea ce sugerează un angajament solid din partea mediului de afaceri, dar subliniază și necesitatea investițiilor în rețelele de alimentare.