Bani pentru infrastructura de combustibili alternativi în România

Scris de | 7 February, 2025
Bani pentru infrastructura de combustibili alternativi în România
Masini electrice - sursa foto: Pixabay.com (https://pixabay.com/ro/photos/masina-electrica-sta%C5%A3ie-de-%C3%AEnc%C4%83rcare-4276420/)

Comisia Europeană a selectat ieri, 6 februarie, 39 de proiecte inovatoare din întreaga UE, dedicate instalării de infrastructuri pentru combustibili alternativi în transportul rutier, maritim și aerian, cărora le va fi alocată o finanțare totală de 422 de milioane EUR. Două dintre proiectele câștigătoare, ce vor dezvolta stații de încărcare pentru vehicule comerciale ușoare și grele, sunt din România: PPC BLUE ROMANIA SRL, cu o valoare a finanțării de 2,76 milioane euro, respectiv AXIONET IoT S.A, care a câștigat o finanțare de 26,88 milioane de euro. 

O investiție totală de 422 de milioane EUR, furnizată prin Mecanismul destinat infrastructurii pentru combustibili alternativi (AFIF), va sprijini aceste inițiative pentru a stimula tranziția către transporturi mai curate, a anunțat Comisia Europeană, într-un comunicat de presă. Proiectele selectate se vor axa pe instalarea de stații publice de reîncărcare cu energie electrică, inclusiv încărcătoare megawatt de mare putere atât pentru vehicule grele, cât și pentru vehicule ușoare, pe dezvoltarea de stații de alimentare cu hidrogen și de instalații terestre de alimentare cu energie electrică în porturi, precum și pe electrificarea aeroporturilor și furnizarea de infrastructuri pentru combustibili alternativi precum amoniacul și metanolul pentru transportul maritim.

Prin această selecție, AFIF va sprijini instalarea a aproximativ 2.500 de puncte de încărcare electrică pentru vehicule comerciale ușoare și 2.400 pentru vehicule comerciale grele de-a lungul rețelei rutiere europene TEN-T, 35 de stații de alimentare cu hidrogen pentru autoturisme, camioane și autobuze, electrificarea serviciilor de handling la sol în 8 aeroporturi, ecologizarea a 9 porturi și 2 terminale pentru aprovizionarea cu amoniac și metanol.

Această investiție semnificativă este în concordanță cu eforturile UE de reducere a emisiilor de gaze cu efect de seră, de ameliorare a calității aerului și de consolidare a competitivității  industriilor europene.

AFIF își desfășoară activitatea prin intermediul unei cereri continue de propuneri, care permite finanțarea periodică a proiectelor noi și inovatoare de-a lungul întregului an. Pentru cererea de propuneri actuală, lansată la 29 februarie 2024, tocmai s-a finalizat prima rundă de evaluare, se arată în comunicat.

Comisarul pentru transport sustenabil și turism, Apostolos Tzitzikostas, a declarat: „Cele 39 de proiecte pe care le sprijinim astăzi vor accelera instalarea infrastructurilor critice de reîncărcare și de realimentare necesare pentru flotele și pentru parcurile noastre auto cu emisii zero, aflate în plină dezvoltare. Împreună, acestea vor adăuga aproape 5 000 de noi puncte de încărcare, inclusiv 626 de încărcătoare megawatt, ajutând cetățenii să aleagă vehicule cu emisii zero și contribuind la un mediu mai curat.

Pe lista celor 39 de proiecte câștigătoare se află și două din România, potrivit listei consultate de Energy Magazine:

1. Proiectul East Europe Electric Route – dezvoltat de PPC BLUE ROMANIA SRL

Valoare finanțare: 2.760.000,00 €

Proiectul vizează instalarea a 28 de stații de încărcare DC, fiecare cu o putere minimă de 150 kW pentru vehicule comerciale ușoare (LDV) și 32 de stații de încărcare DC, fiecare cu o putere minimă de 350 kW pentru vehicule comerciale grele (HDV), pe rețelele rutiere TEN-T, în 29 de locații din România și Grecia.

2. Proiectul X-RoCharge – dezvoltat de AXIONET IoT S.A

Valoare finanțare: 26.880.000,00 €

Proiectul va instala 200 de hub-uri de încărcare publice în România, echipate cu un total de 496 de puncte de încărcare: 96 pentru vehicule comerciale ușoare (LDV) cu o putere de 150 kW și 400 pentru vehicule comerciale grele (HDV) cu o putere de 350 kW.

De asemenea, compania EDRI Germania va primi finanțare în valoare de 28.800.000,00 €, pentru proiectul Drive-E Cohesion ce vizează instalarea de stații inclusiv în România. Mai exact, proiectul acestora prevede instalarea a 708 puncte de încărcare pentru vehicule electrice comerciale ușoare (eLDV) și 126 puncte de încărcare pentru vehicule comerciale grele electrice (eHDV) în Cehia, Ungaria, Polonia, România, Bulgaria și Slovacia. Infrastructura de încărcare va fi amplasată de-a lungul Coridoarelor Europene de Transport, în Rețeaua Comprehensivă, Noduri Urbane și, posibil, în zone de parcare sigure și securizate.

Proiectul este completat de proiectul său geamăn Drive-E General, care va implementa infrastructura de încărcare în Austria, Germania, Danemarca, Italia, Olanda, Suedia și Lituania.

  • Mai multe informații cu privire la proiectele aprobate se găsesc aici.

Pașii următori

După aprobarea proiectelor selectate de către statele membre ale UE, pe 4 februarie 2025, Comisia Europeană va adopta decizia de atribuire în următoarele luni, moment în care rezultatele vor deveni definitive. Agenția Executivă Europeană pentru Climă, Infrastructură și Mediu (CINEA) a început pregătirea acordurilor de finanțare cu beneficiarii proiectelor aprobate.

Context

A doua etapă a programului AFIF (2024-2025) a fost lansată pe 29 februarie 2024, având un buget total de 1 miliard de euro: 780 de milioane de euro din fondul general și 220 de milioane de euro din fondul de coeziune. Scopul său este sprijinirea obiectivelor stabilite prin Regulamentul pentru dezvoltarea infrastructurii de combustibili alternativi (AFIR), privind hub-urile și coridoarele principale de transport din UE, prin stații de încărcare electrică accesibile publicului și stații de alimentare cu hidrogen. De asemenea, contribuie la obiectivele stabilite în reglementările ReFuelEU Aviation și FuelEU Maritime.

Apelul de propuneri vizează extinderea infrastructurii pentru combustibili alternativi destinată transportului rutier, maritim, fluvial și aerian. Acesta susține dezvoltarea stațiilor de reîncărcare electrică, a stațiilor de alimentare cu hidrogen, a alimentării cu energie electrică și a instalațiilor de aprovizionare cu amoniac și metanol.

Apelul rămâne deschis pentru aplicații, următorul termen-limită fiind 11 iunie 2025, potrivit datelor Comisiei.