Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) a aplicat amenzi contravenţionale în valoare de 518.000 lei, în urma controalelor desfăşurate la 111 furnizori de energie electrică în perioada 23 septembrie – 4 octombrie 2024, informează autoritatea printr-un comunicat, citat de Agerpres.
Așa cum s-a întâmplat de fiecare data când Autoritatea a amendat furnizorii de energie au apărut contestațiile în instanță, castigate de cele mai multe ori de către cei amendați. Întrebarea este de ce Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), singura în măsură să analizeze comportamentul furnizorilor de energie, nu are nici o constatare asemănătoare cu cea realizată de ANPC?
Potrivit sursei citate, controalele au vizat respectarea prevederilor legale în domeniu privind prestarea serviciilor de furnizare a energiei electrice. Din totalul de 111 operatori economici verificaţi, au fost identificate abateri la 39. De asemenea, au fost controlate 187 de contracte/servicii, fiind constatate abateri la 56 dintre acestea. În urma neregulilor constatate, ANPC a aplicat 42 de amenzi contravenţionale, în valoare de 518.000 de lei, 14 avertismente şi 7 măsuri complementare de remediere a site-ului, încetare practică comercială incorectă.
“Aceste acţiuni de control subliniază angajamentul ferm al ANPC de a proteja drepturile consumatorilor în relaţia cu furnizorii de energie. Este inacceptabil ca interesele economice ale consumatorilor să fie afectate de astfel de practici. Vom continua să veghem asupra corectitudinii furnizării serviciilor esenţiale, asigurându-ne că legislaţia este respectată şi abaterile sancţionate”, a declarat Sebastian Hotca, preşedinte interimar ANPC.
Printre cele mai importante deficienţe întâlnite se numără: neemiterea facturilor conform contractelor încheiate; lipsa în cadrul ofertei a perioadei de facturare şi a modalităţii de acceptare a ofertei; informarea necorespunzătoare a consumatorilor cu privire la preţul final, singura informare aflându-se pe site, în mediul online sau neprecizarea dacă preţul final conţine sau nu taxe; practici comerciale incorecte (ex: prezentarea preţului energiei electrice ca fiind un “preţ avantajos”); nerespectarea prevederilor contractuale referitoare la emiterea de facturi pentru energia electrică consumată, justificând anumite blocaje în sistemul informatic; lipsa înscrierii periodicităţii de citire a indexului contorului în vederea facturării pe baza consumului de energie electrică măsurat în contractele de prosumator; lipsa emiterii facturilor lunare la prosumatori; nerespectarea termenului de 30 zile de informare a consumatorului în ceea ce priveşte modificările ce pot surveni pe perioada derulării contractului; lipsa informării cu privire la dreptul acestora de retragere din contract; greşeli în emiterea unor facturi, care duc la afectarea intereselor economice ale consumatorilor; deficienţe privind parametrii de calitate a energiei electrice furnizate; comportament incorect faţă de consumator prin facturarea unor servicii de furnizare energie electrică neprestate.