Pas istoric pentru gazoductul țărmul Mării Negre – Podișor: subtraversarea Dunării

Scris de | 10 February, 2025
Pas istoric pentru gazoductul țărmul Mării Negre – Podișor: subtraversarea Dunării
Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre - Podișor - sursa foto: Transgaz

Construcția gazoductului țărmul Mării Negre – Podișor, care va prelua gazele naturale din perimetrul Neptun Deep din Marea Neagră, a ajuns la o etapă ce marchează o realizare de referință în Europa: execuția trecerilor pe sub brațul Borcea și Dunăre. După finalizarea forajului, astăzi a început lansarea conductei de 1.000 mm pe sub Dunăre, un moment istoric, potrivit companiei Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale. 

Astfel, subtraversarea fluviului Dunărea prin foraj orizontal dirijat HDD, una dintre cele mai solicitante și complexe subtraversări din Europa din punct de vedere tehnic, a ajuns în stadiul final. Având 1.815 metri lungime și atingând o adâncime maximă de 63 de metri, această traversare stabilește un nou reper în execuția forajului orizontal dirijat datorită diametrului, complexității geologice și dimensiunii echipamentelor mobilizate, potrivit companiei.

Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre - Podișor - sursa foto: Transgaz
Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre – Podișor – sursa foto: Transgaz

“Atât prin lungime, cât și prin complexitate, aceasta este cea mai importantă lucrare de subtraversare a unui fluviu din istoria Europei”, ne-a declarat directorul general al Transgaz, Ion Sterian.

Datorită cuplului imens și forțelor de retragere implicate, proiectul a necesitat funcționarea simultană a două platforme de foraj HDD de 400 de tone, stabilind un nou standard european pentru execuția HDD-urilor la această scară, arată datele Transgaz, transmise Energy Magazine.

De asemenea, subtraversarea Brațului Borcea prin foraj orizontal dirijat HDD, parte a proiectului conductei de gaze naturale Țărmul Mării Negre – Podișor, a fost finalizată cu succes, fiind depășite condiții complexe de aluviuni și pietriș. Cu o întindere de 1.300 de metri și cu o adâncime maximă de 35 de metri, această traversare a fost executată în condiții geologice dificile, necesitând adaptări inginerești și soluții dedicate pentru a asigura succesul.

Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre - Podișor - sursa foto: Transgaz
Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre – Podișor – sursa foto: Transgaz

În ciuda condițiilor dificile, trecerea Borcea a fost finalizată în parametrii de execuție planificați, consolidându-și rolul de componentă cheie a infrastructurii în regiune.

“Odată finalizată subtraversarea Borcea și subtraversarea Dunării care se află în curs de desfășurare astăzi, aceste proiecte HDD demonstrează o expertiză inginerească de excepție și o execuție la cele mai înalte standarde actuale, consolidând totodată importanța strategică, cât și rolul critic al acestor subtraversări în infrastructura energetică a Europei”, au precizat reprezentanții Transgaz.

Proiecte unice și de reper în Europa

Execuția cu succes a trecerilor HDD Borcea și Dunăre marchează o realizare semnificativă în tehnologia forajului orizontal dirijat. Combinația dintre condițiile dificile ale solului, soluțiile proiectate la comandă și mobilizarea echipamentelor la scară largă face ca aceste proiecte să fie unice și de reper în Europa, potrivit Transgaz.

Puncte-cheie:

  • Traversarea Borcea: depozitele masive de pietriș  au fost gestionate cu succes de o analiză de hidrofractură, fluide de foraj personalizate și un design contra-curbă pentru retragere optimă.
  • Traversarea Dunării: condiții extreme de calcar, inclusiv dolomitizare neprevăzută, abordate cu dispozitive de deschidere a găurilor specializate, tehnologie Stonecatcher și operare cu două platforme.
  • Operarea simultană a două instalații HDD de 400 de tone – soluție rară în Europa la această scară.

Gazoductul țărmul Mării Negre – Podișor va permite diversificarea surselor de alimentare cu gaze naturale pentru consumatorii din România, prin asigurarea accesului la volumele de gaze naturale din Marea Neagră.

Societatea Naţională de Transport al Gazelor Naturale Transgaz a semnat în iunie 2023 contractul de execuţie a lucrărilor pentru gazoductul Tuzla-Podişor, cu societatea Kalyon Insaat Sanayi Ve Ticaret Anonim Sirketi, din Turcia.

Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre - Podișor - sursa foto: Transgaz
Lucrare subtraversare Dunăre conducta țărmul Mării Negre – Podișor – sursa foto: Transgaz

Proiectul, în valoare de aproximativ 500 milioane euro, constă în construirea unei conducte de transport gaze naturale în lungime de 308,3 km, care va face legătura între resursele de gaze naturale exploatate din perimetrul Neptun Deep şi coridorul BRUA, asigurându-se astfel posibilitatea transportului gazelor naturale prin interconectările existente.

Proiectul “Conductă de transport gaze naturale Marea Neagră-Podişor” este inclus pe lista de proiecte de interes comun ale UE şi a obţinut o finanţare de 85 milioane euro prin Fondul de Modernizare.

Conducta este amplasată în zona de sud-est a ţării şi traversează 3 judeţe: Constanţa, Călăraşi şi Giurgiu, respectiv 42 de unităţi administrativ teritoriale. Gazoductul care preia gazele din Marea Neagră de la Tuzla la Podișor are ca termen de finalizare data de 15 iunie 2025.