Se apropie sezonul rece și facturile la energie devin o preocupare tot mai mare pentru toți. Dincolo de prognozele pentru această iarnă, am vrut să știm care este costul plafonării prețurilor la energie și ce se va întâmpla din primăvara anului următor, când prețurile la energie pentru consumatori nu vor mai fi plafonate și compensate. De aceea, l-am invitat în podcastul Energy Magazine pe George Niculescu, președintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), arbitrul pieței de energie. Președintele ANRE ne-a vorbit, într-un interviu acordat la finele lunii august, despre cele mai mari nereguli din piața de energie. „Important pentru noi este să supraveghem atent și să nu se interpreteze greșit când vă spun că trebuie să fim vigilenți în continuare în ceea ce privește piața de energie electrică și de gaze naturale, în așa fel încât să ne exercităm rolul de arbitru al pieței de energie în cele mai bune condiții”.
Totodată, am discutat cu George Niculescu despre prețurile record, fără precedent, de pe PZU și piața de echilibrare de electricitate din România – care sunt cauzele și soluțiile acestei probleme.
În ceea ce privește problemele de pe piața de echilibrare, președintele ANRE a declarat că prețurile înregistrate pe această piață, și de peste 10.000 lei/MWh, nu au nicio legătură cu costurile de producție. Întrebat despre o eventuală plafonare a acestor prețuri din piața de echilibrare, președintele ANRE a spus:
„Plafonarea aici se poate face pe legea concurenței, înțeleg, nu pe legea energiei, tocmai pentru că o serie dintre producători au o poziție dominantă în această piață de echilibrare, nu sunt foarte mulți actori în piața de echilibrare. Noi avem în vedere alte mecanisme, nu acela de a interveni asupra prețului, ci acela de a transparentiza mai mult actorii din piața de echilibrare și, de asemenea, de a limita perioada de timp în care producătorii care stau în perioada de probe își vând energia în această piață de echilibrare, pentru că sunt cazuri în care stau o perioadă foarte lungă de timp în piața de echilibrare anumiți producători, tocmai pentru că înregistrează astfel de venituri mari, și atunci este firesc să intervenim și să corectăm situația”.
Referitor la ieșirea din schema de compensare și plafonare a prețurilor pentru consumatorii casnici de energie, din aprilie anul viitor, George Niculescu a declarat că:
„Noi ne-am exprimat disponibilitatea de dialog împreună cu Ministerul Energiei și cred că împreună și cu furnizorii, cu reprezentanții consumatorilor (…), trebuie să găsim o formulă prin care trecerea la piața concurențială să nu provoace șocuri în factura consumatorilor. Una dintre măsuri a fost reintroducerea acestor cantități în piața de energie electrică. Deci, practic, ca mecanismul acesta de achiziție centralizată de energie electrică, denumit MACE, să devină voluntar pentru producători. Aceștia, neavând obligația să mai vândă prin acest mecanism, s-au dus cu toată energia în piață, în contracte bilaterale, în PZU, în funcție de modalitatea lor de producere a energiei și de strategia de contractare pe care o au.
Însă în partea cealaltă, la achiziție trebuie să aibă cumpărători dispuși să vină și să ia energia respectivă. Și cum vă spuneam, în mare majoritate am observat că este cumpărată de către traderi, lucru care pentru consumator înseamnă un cost în plus. Evident că traderii au rolul lor în acest lanț de a crea lichiditate în piață, dar toată această lichiditate conduce la un cost suplimentar pentru consumator”.
În plus, am mai discutat cu președintele ANRE despre prețul gigacaloriei în țară, despre noua rată reglementată de rentabilitate pentru operatorii de distribuție și perioada a 5-a de reglementare, despre nevoia de investiții în rețele și noi obligații pentru distribuitori, în beneficiul consumatorilor.
“Nu putem să avem o rată de rentabilitate care este la nivelul mediei europene, dar să avem un consum tehnologic care este peste. Adică sunt de acord că trebuie plătiți operatorii de distribuție și rata reglementată de rentabilitate să fie una satisfăcătoare, dar de asemenea trebuie să reflecte foarte bine și nevoile consumatorilor. Și de aceea introducem niște indicatori de performanță pe fiecare aceste activități pe care vi le-am spus: intervenții, minute de deconectare, minute petrecute în call center, toate vor fi bonusate dacă sunt respectate, dar în același timp în oglindă și cu măsuri de coerciție, dacă ele sunt încălcate. Repet, consumatorul de energie electrică, dacă plătește un cost suplimentar cu această rată de rentabilitate și în acest tarif de distribuție, trebuie să știe de ce plătește, primește, primește niște servicii care se află măcar în media europeană”.
Nu în ultimul rând, am abordat subiectul prosumatorilor, discutând despre problemele pe care le întâmpină prosumatorii, precum și despre inițiativele legislative pentru crearea comunităților de energie în România.
“Demersul nostru a fost acela de a vedea care sunt reacțiile din piață, în așa fel încât în momentul în care Ministerul Energiei pregătește legislația primară, să știm ce promovăm noi ca nivel de reglementare. N-am vrut să așteptăm și să dureze prea mult timp. (…) De asta am pus două variante în încercarea de a câștiga timp. Dacă vedem că nu e bună (nici una dintre variante – n.r.), modificăm”.
Aflați amănunte despre toate aceste lucruri urmărind interviul video integral:
NOTĂ: Interviul a fost filmat pe data de 26 august.