Proprietarii de mașini electrice ar putea face economii de 450 – 2.900 de euro pe an prin utilizarea încărcării inteligente și bidirecționale, conform unui nou studiu realizat de Eurelectric și EY.
Încărcarea inteligentă permite vehiculelor electrice să stocheze surplusul de energie electrică, iar prin tehnologia vehicle-to-grid (V2G), acestea pot redistribui energie în rețea în momentele de vârf. Acest mecanism contribuie la stabilizarea rețelei, reducerea congestionării și integrarea mai eficientă a surselor regenerabile intermitente.
Totuși, studiul subliniază că utilizatorii nu beneficiază de stimulente economice clare pentru a participa activ la acest proces. Pentru a valorifica acest potențial, sunt necesare semnale de preț mai transparente, acces facil la piețele de flexibilitate și date interoperabile în întregul ecosistem al mobilității electrice.
Cererea de flexibilitate în rețea va crește de două ori în următorii cinci ani în Europa, pe măsură ce ponderea energiei regenerabile va crește și electrificarea multor sectoare va accelera. Estimările indică faptul că până în 2030, bateriile vehiculelor electrice ar putea furniza aproximativ 114 TWh de energie anual, suficient pentru a alimenta 30 de milioane de locuințe – aproximativ 4% din consumul total al Europei. Acest potențial rămâne totuși în mare parte neexploatat.
„Studiul nostru arată că vehiculele electrice pot aduce venituri suplimentare șoferilor și pot contribui la stabilitatea sistemului energetic. Însă, clienții au nevoie de opțiuni clare și stimulente pentru a se implica,” a afirmat Kristian Ruby, secretarul general al Eurelectric.
Eurelectric estimează că piața de mașini electrice își va reveni în acest an
Piața vehiculelor electrice a depășit faza de adopție timpurie, dar trebuie să câștige încrederea consumatorilor obișnuiți. Costul inițial ridicat continuă să fie principalul obstacol, ceea ce a dus la o ușoară scădere a vânzărilor în 2024. Totuși, se estimează o revenire în 2025, pe măsură ce avantajele economice devin tot mai evidente.
Prin utilizarea flexibilității rețelei, utilizatorii pot reduce considerabil costurile de operare, ceea ce face ca deținerea unui EV să devină mai accesibilă decât achiziționarea unui autovehicul convențional.
Un alt obstacol semnificativ este infrastructura de încărcare. În 2024, numărul stațiilor publice de încărcare a crescut cu 30%, depășind 820.000 de unități, dar acest ritm trebuie să fie accelerat pentru a atinge obiectivul UE de 3,5 milioane de stații până în 2030. Aceasta presupune instalarea a 8.600 de stații pe săptămână.
Beneficii economice pentru operatorii de rețea Operatorii rețelelor de distribuție ar putea economisi aproximativ 4 miliarde de euro anual printr-o utilizare mai eficientă a flexibilității, reducând astfel necesitatea extinderii infrastructurii. Acest lucru va fi posibil doar prin implementarea unor sisteme de monitorizare digitală în timp real și prin asigurarea unui acces liber la date interoperabile, în conformitate cu legislația europeană privind vehiculele electrice.
Eurelectric este organizația care reprezintă industria energetică europeană, cu sediul la Bruxelles, și reunește 3.500 de companii cu o cifră de afaceri totală de peste 627 miliarde de euro, acoperind aspecte precum producția și distribuția de energie electrică, piețele de energie, impactul asupra mediului și sustenabilitatea.
Citiți studiul aici studiul Eurelectric.